Pauls Post
15-05-2012 / 08:40

'U spreekt met de voicemail'

We gaan even terug in de geschiedenis en komen daarna onverbiddelijk terug op de actualiteit.

Toen de (vaste) telefoon het grote publiek bereikte, werd men niet aan zijn lot overgelaten. De abonnees werden overstroomd met goede raad en vaderlijk vermaan. 

Luie lippen

‘Spreek kort, doch duidelijk’ was wel de meest gegeven aanwijzing. 

Ze hing zelfs in elke telefooncel. Ik heb een boekje uit de jaren dertig van de vorige eeuw, getiteld De kunst van het telefoneeren. Op de kaft steekt een hand met opgeheven vinger uit een telefoonhoorn. De boodschap is duidelijk: we hebben hier van doen met een ernstige zaak. 

‘Met wien spreek ik?’ dient aan het begin van het telefoongesprek te worden uitgesproken, als het even kan ‘met een glimlach in de stem’. In het vervolg komt het aan op de juiste stembuiging, correcte uitspraak en goede klank (‘vermijd luie lippen.’).

Opgroeiende meisjes

Het combineren van hoffelijkheid en beknoptheid vergt precieze instructie. En training! Elk hoofdstuk wordt dan ook afgesloten met enkele oefeningen waarvan wordt aangeraden die met regelmaat te doen. Dat is in een enkel geval ook in deze tijd nog logisch, want hoe lukt het je anders om potlood en papier bij de hand te houden én met één hand het oor te bedekken?

Men klaagt tegenwoordig vaak over de moralistische toon in ons land, maar ze bouwt voort op een lange traditie. Het telefoonboekje maakte deel uit van de zogeheten Kanarie-boekjes met opwindende titels als Wat opgroeiende meisjes moeten weten en Zo verdient een meisje meer in zaken. Uit de toon valt vandaag de dag Zo wordt roken een genot, maar daar weegt Rake sollicitatiebrieven schrijven ruimschoots tegenop.

Pietje Puk

De introductie van de mobiele telefoon, zo’n dertig jaar geleden,  ging ook gepaard met allerlei instructies. En ze zijn blijven hangen! Luister maar naar die stomvervelende teksten waarmee de afwezige zich aan je bekend maakt.

Het begint doorgaans met een technische onmogelijkheid: ‘U spreekt met de voicemail van Pietje Puk’. Daarna volgt een volkomen nutteloze zin waarin de aangeroepene zegt niet zelf aan de telefoon te kunnen komen (‘Ik kan u op dit moment helaas niet te woord staan.’), waarna men besluit met de leugen zo snel mogelijk terug te zullen bellen, mits de beller zijn naam en telefoonnummer achterlaat.

In gesprek

Is men hoog, dan voegt de gebelde er graag nog een hele uiteenzetting aan toe over hoe men hem ook kan bereiken: via het secretariaat (‘Ik herhaal het telefoonnummer nog een keer’) of per sms dan wel met een mail.

Inmiddels ben ik vaker ‘in gesprek’ met dit soort antwoordapparaten dan met de bezitters ervan.  Dan nog liever een callcenter waar ze me niet kunnen helpen.

Paul Verburgt 

Reageren
naam:
emailadres:
reactie:
code
Voordat u uw reactie kunt plaatsen dient u het hiernaast afgebeelde 4 cijferige getal in te vullen. Dit i.v.m. de vele spam die we op dit moment ontvangen.